Dark

Light

Dark

Light

Til toppen

5 gode tips for målrettet markedsføring til Generasjon Z

Som en digital markedsfører er du nok klar over alle varsko og bekymringer som spås rundt vår kommende generasjon, Generasjon Z. Dette gjelder de som er født etter 1995. Det sies at de ikke sjekker mailen sin, altfor detaljefokuserte og at de kveler så og si alle selskaper som ikke har en digital tilstedeværelse. Kanskje du selv føler deg ukomfortabel og sitter i en situasjon hvor du vurderer å finne en influenser som kan markedsføre produktet eller tjenestene dine på Instagram eller Snapchat?

Hvorfor er Generasjon Z viktig for din bedrift?

Innen utgangen av dette året, 2020, forventes det at over 40% av alle kunder er fra generasjon z. Det som er enda mer forbløffende er som en ekspert har sagt at «Generasjon Z er et av de mest ressurssterke generasjonene med en kjøpekraft som utgjør godt over $44 Milliarder og $600 Milliarder når man regner med påvirkningskraften de har på foreldrenes penger». Denne enorme ressursen og ikke minst muligheten gjør at det er enda viktigere nå å forstå seg på hvorfor man skal bli mest mulig relevant ovenfor generasjon z.

Hva kan du gjøre for å være mer relevant for Generasjon Z?

Generasjon Z kan ikke nås til optimalt ved å bruke de samme strategiene som fungerer med milleniumsgenerasjonen. I følge Alida (tidligere VisionCritical) verdsetter Gen Z økonomisk stabilitet mer enn milleniumsgenerasjonen gjør fordi de ble oppdratt av Generasjon X-foreldre, hvorav mange ble rammet av 2008-krisen. Dette ligger latent i tankegange deres og påvirker kjøpsbeslutninger – hvor de ser etter kvalitet og er budsjettbevisste. Også fordi Gen Z vokste opp i en mer variert, inkluderende tid, forventer de å se dette representert i reklamene. De er sosialt bevisste, og kanskje en likhet til milleniumsgenerasjonen, vil de forandre verden. En forskjell er at de krever et konkret bidrag fra merkevarene de engasjerer seg med. For å forme konkrete markedskampanjer ovenfor Generasjon Z er det fem strategier en markedsfører kan bruke for å nå ut best mulig.

1. Omfavne en social-first strategi

Bare det å opprettholde en tydelig tilstedeværelse i sosiale medier er ikke nok for Generasjon Z. Selskaper bør omfavne en social-first tilnærming og aktivt engasjere seg med forbrukerne i disse kanalene. En god strategi på dette er å samarbeide med flinke influensere som mer eller mindre reflekterer merkevarens identitet i sin personlighet.

Et prakteksempel på et selskap som har rendyrket sin sosiale tilstedeværelse for Generasjon Z er S’Well, en produsent av vannflasker. De benytter seg av Instagram for å markedsføre vannflaskene sine som miljøbevisste «moteartikler». Disse flaskene gir en sprø porsjon med frimodighet til noe vi ellers ville kalt en ganske usexy bransje. S’Well samarbeider også med høyt profilerte fitness-influensere, som hjelper dem ytterligere med å tjene opp sin tillit hos Generasjon Z.

2. Lag dele-verdig innhold

I følge Jennifer Bello i en artikkel i Forbes, når merkevarer Generasjon Z ved å tilby god rådgivning, et virtuelt fellesskap, eller til og med via moralsk veiledning. For en generasjon som har rikelig med informasjon tilgjengelig er det uvurderlig å finne frem til en pålitelig kilde.

Sephora har et prakteksempel på dette. Selskapet samarbeidet med mediebyrået Well+Good for å markedsføre produktene sine i sammenheng med velvære- og livsstilsartikler. De tilbyr et veldig nyttig quiz for å etablere hvilket type Retinol-produkt du trenger, basert på din hudtype. Denne typen innhold gjør at Sephora blir ansett som en verdifull ressurs for Generasjon Z-forbrukere og holder merkevaren i bakhodet.

3. Sy sammen en personlig opplevelse

Generasjon Z elsker den personlige tilnærmingen. Med plattformer for mikrosegmentering kan man nå ut på en perfekt måte til ønskede kundesegmenter. Ser vi dog utenom det tekniske, elsker Generasjon Z personlig opplevelse. Kan denne opplevelsen deles gjennom sosiale medier? Desto bedre!

Coca Cola sin «Share a coke» kampanje ble en stor suksess nettopp på grunn av dette. Her printet de på fornavnet til en rekke navn på millioner av cola flasker, og viste kraften av å personalisere kundeopplevelsen. Spesielt for de som var så heldige å få sitt navn skrevet på en av flaskene. Det er ikke nødvendigvis det faktum at Coca Cola distribuerte disse flaskene, noe de ellers ville gjort, men den mengden med volum av bilder som ble delt i sosiale medier. På denne måten åpnet selskapet opp en gjensidig dialog med kundene sine.

4. Sett pengene der munnen din er

I følge Inc.com verdsetter Generasjon Z likestilling, familie, individualitet, personlig suksess, økonomisk sikkerhet og ekthet. Om et merke kan vise til at de kan utfylle disse verdiene også, vil de oppnå stor suksess i markedsføringen til Gen Z. Det å faktisk verdsette de samme faktorene i form av et reelt bidrag vil gjøre merke enda mer innflytelsesrikt.

Dominos kampanje «Paving for Pizza» gjorde dette med stor suksess. Med budskapet «Dårlige veier burde ikke ødelegge for en god pizza» lovet Dominos å fikse hull i veiene i over 20 ulike lokasjoner rundt om i USA. Ved å gjennomføre et slikt stunt viser Pizza-giganten at de deler Gen Zs forkjærlighet for humor og rebellfølelsen. I tillegg til dette hadde kampanjen også en positiv innvirkning på lokalsamfunnet.

Det er trygt å si at dette ikke er hvordan dine foreldre ville tenkt når det kommer til å markedsføre produkter og tjenester for dem selv.

Generasjon Z vil ikke bli solgt til gjennom idealistiske fortellinger som forsømmer sosiale realiteter. De vil ikke bli påvirket av pris alene, eller av generiske kundeomtaler. De støtter merkevarer som deler sin sosiale bevissthet, og viser at de handler rundt sitt bærekraftige visjon for fremtiden. Gen Z kan oppfattes som «skjerm-narkomanene», men det er så mye mer som ligger bak. Denne generasjonen er kanskje den som innleder til en mer gjennomtenkt, personifisert og etisk epoke med markedsføring. Hva mener du?

Author avatar
Furqan Chishti
https://skymarketing.no