Som en digital markedsfører er du nok klar over alle varsko og bekymringer som spås rundt vår kommende generasjon, Generasjon Z. Dette gjelder de som er født etter 1995. Det sies at de ikke sjekker mailen sin, altfor detaljefokuserte og at de kveler så og si alle selskaper som ikke har en digital tilstedeværelse. Kanskje du selv føler deg ukomfortabel og sitter i en situasjon hvor du vurderer å finne en influenser som kan markedsføre produktet eller tjenestene dine på Instagram eller Snapchat?


Hvorfor er Generasjon Z viktig for din bedrift?
Innen utgangen av dette året, 2020, forventes det at over 40% av alle kunder er fra generasjon z. Det som er enda mer forbløffende er som en ekspert har sagt at «Generasjon Z er et av de mest ressurssterke generasjonene med en kjøpekraft som utgjør godt over $44 Milliarder og $600 Milliarder når man regner med påvirkningskraften de har på foreldrenes penger». Denne enorme ressursen og ikke minst muligheten gjør at det er enda viktigere nå å forstå seg på hvorfor man skal bli mest mulig relevant ovenfor generasjon z.
Hva kan du gjøre for å være mer relevant for Generasjon Z?
Generasjon Z kan ikke nås til optimalt ved å bruke de samme strategiene som fungerer med milleniumsgenerasjonen. I følge Alida (tidligere VisionCritical) verdsetter Gen Z økonomisk stabilitet mer enn milleniumsgenerasjonen gjør fordi de ble oppdratt av Generasjon X-foreldre, hvorav mange ble rammet av 2008-krisen. Dette ligger latent i tankegange deres og påvirker kjøpsbeslutninger – hvor de ser etter kvalitet og er budsjettbevisste. Også fordi Gen Z vokste opp i en mer variert, inkluderende tid, forventer de å se dette representert i reklamene. De er sosialt bevisste, og kanskje en likhet til milleniumsgenerasjonen, vil de forandre verden. En forskjell er at de krever et konkret bidrag fra merkevarene de engasjerer seg med. For å forme konkrete markedskampanjer ovenfor Generasjon Z er det fem strategier en markedsfører kan bruke for å nå ut best mulig.
1. Omfavne en social-first strategi
Bare det å opprettholde en tydelig tilstedeværelse i sosiale medier er ikke nok for Generasjon Z. Selskaper bør omfavne en social-first tilnærming og aktivt engasjere seg med forbrukerne i disse kanalene. En god strategi på dette er å samarbeide med flinke influensere som mer eller mindre reflekterer merkevarens identitet i sin personlighet.
Et prakteksempel på et selskap som har rendyrket sin sosiale tilstedeværelse for Generasjon Z er S’Well, en produsent av vannflasker. De benytter seg av Instagram for å markedsføre vannflaskene sine som miljøbevisste «moteartikler». Disse flaskene gir en sprø porsjon med frimodighet til noe vi ellers ville kalt en ganske usexy bransje. S’Well samarbeider også med høyt profilerte fitness-influensere, som hjelper dem ytterligere med å tjene opp sin tillit hos Generasjon Z.
2. Lag dele-verdig innhold
I følge Jennifer Bello i en artikkel i Forbes, når merkevarer Generasjon Z ved å tilby god rådgivning, et virtuelt fellesskap, eller til og med via moralsk veiledning. For en generasjon som har rikelig med informasjon tilgjengelig