De siste par ukene har vi i Sky Marketing utforsket en rekke solide verktøy for bruk til prospektering og optimalisering av forberedelser før salgsmøter. Vi gleder oss til å legge frem mye av våre funn fremover og ikke minst et spennende prosjekt som vi skal lansere. Men aller først, mer konkret i dag er det en annen ting vi vil legge frem, Nemlig Lokal SEO vs PPC Markedsføring.
I dette innlegget skal jeg legge frem forskjellen mellom SEO og PPC og se hvilke av de som er best for å klatre i Google sine søkelister. Denne kunnskapen jeg deler vil være nyttig om du er konsulent eller prøver å markedsføre dine tjenester eller produkter selv.
Kort intro; Det er primært to måter lokale forretninger kan tiltrekke seg kunder på Google:
- Lokal SEO – Dette er praksisen med å få nettstedet rangert høyt i det organiske søkeresultatet for nøkkelord relatert til bedriften.
- PPC (pay-per-click) – PPC-annonser vises over de organiske søkeresultatene så vel som på høyre side av de organiske søkeresultatene. Kortsiktige gevinster vs langsiktige gevinster.
Lokal SEO er en langsiktig investering. Normalt begynner man å se spesifikke resultater etter 3 måneder eller mer (avhengig av at du optimaliserer i et konkurransedyktig marked eller ei). Med PPC markedsføring lanserer du en kampanje og mottar resultater umiddelbart. Det er ingen hemmelighet at Google ønsker at du som kunde skal benytte deg mer av PPC markedsføring. Du som kunde betaler jo da for hver gang du vises på deres SERP.
La oss se på fordelene og ulempene ved lokal SEO & PPC markedsføring:
Lokal SEO:
✔️ Garanterer god ROI over tid dersom SEO er gjennomført korrekt
✔️ Langt rimeligere enn PPC på sikt
✔️ Resultatet holder seg høyt oppe lenge etter en PPC kampanje
❌ Sårbar for endringer i Google sine algoritmer
❌ Resultater kan ALDRI garanteres i kompetetive nisjer
❌ Utfordring med hva Google aksepterer som «gråsone» og ikke.
PPC Markedsføring:
✔️ Umiddelbare, nøyaktige, og kvantifiserbare resultater
✔️ Google i seg selv – lanserer hele tiden nye funksjoner for å gjøre PPC mer effektiv (BIG money-maker for Google)
✔️ Omfattende verktøykasse for å spore effektiviteten til kampanjene dine
❌ Veldig dyrt på sikt sammenlignet med lokal SEO
❌ Du kan ende opp med å konkurrere om annonsepikslene med dine direktekonkurrenter. Det kan gjøre kampanjene mindre effektive og langt dyrere.
❌ Hvis du ikke vet hva du gjør kan du ende opp med å tape penger.
Oppsummering
PPC Markedsføring gir Google inntekter og selskapet sørger for at det er så effektivt som overhode mulig. Det er vanvittig effektivt når en kampanje gjennomføres riktig, men det er også veldig dyrt for visse nisjer og dermed heller ikke anbefalt for nybegynnere.
På den andre siden…. Lokal SEO er en konstant katt- og musspill mellom de som gjennomfører SEO og Google. Gjøres arbeidet godt nok kan det gi gode resultater på Google, men det kan også være en lengre vei enn man tror dersom det er stor konkurranse. Det verste man taper på SEO er tiden man har lagt ned, mens ved PPC markedsføring har man tapt penger.